Content marketing przeszedł dużą ewolucję w świadomości marketerów. Od modnego hasła, powtarzanego przy okazji kolejnych konferencji branżowych, do metodologicznie prowadzonych działań. To nie wypadkowa kreatywności zespołu copywriterów i przypadkowego doboru tematów. Najważniejszym elementem działań w zakresie marketingu treści jest strategia content marketing. Spisany dokument, który będzie stanowił punkt wyjścia dla każdej kampanii.



Marketing treści - taki który generuje leady, wzmacnia SEO, kształtuje wizerunek i/lub dostarcza klientów - bo tylko taki nas interesuje definiujemy na kilka sposobów. W zależności od ogólnej strategii biznesowej i komunikacyjnej, zakres wykorzystania działań content marketingowych i jego specyfika mogą się zmieniać. Jednak niezależnie od zastosowania, skuteczność kolejnych publikacji będzie zależała od pracy wykonanej na etapie tworzenia i wdrażania strategii. Oczywiście strategia content marketingowa powinna być jak najbliżej strategii w innych obszarach, np. strategii social media.

1. Jakie cele biznesowe chcemy zrealizować poprzez content marketing?


Nie twórz kampanii marketingu treści tylko dlatego, że wszyscy tak robią. Przeanalizuj swój biznes i kierunki rozwoju. Oceń, które z twoich celów biznesowych można osiągnąć poprzez ten rodzaj marketingu. Nie próbuj traktować content marketingu jako rozwiązania na wszystkie twoje biznesowe wyzwania. Wraz z popularyzacją content marketingu postępuje jego specjalizacja. Nakreśl 1 do 3 głównych celów i kilka mniejszych. Pamiętaj o zasadzie SMART - content marketing to konkretne, mierzalne działania.

Nasza rada: Przeanalizuj content marketingową aktywność konkurencji i liderów w branży. Celem takiej analizy może być zarówno bencharking i ocena własnych planów na tle działań realizowanych przez innych, ale także szukanie luk, wolnych miejsc, które możesz zapełnić własną aktywnością.Nie zapominaj, że twoja strategia content marketingowa powinna wpisywać się w ogólną strategię twojej firmy i jej plan komunikacji.

2. Do kogo kierować będziemy przekaz content marketingowy?


Content marketing to bardzo skuteczna i efektywna forma pozyskiwania leadów i nowych klientów dlatego, że odpowiada na potrzeby konkretnych ludzi. Największym błędem jaki możesz popełnić będzie próba dotarcia do wszystkich z takim samym komunikatem.

Nasza rada: Spędź przynajmniej pół dnia ze swoim zespołem sprzedażowym i obsługą klientów. Bądź najbliżej klientów i prospektów jak to tylko możliwe. Porozmawiajcie o tym, kto tak naprawdę kupuje Wasze produkty, jakie potrzeby zaspokajacie, na jakie problemy Wasz produkt odpowiada.

Zanim zaczniesz pozyskiwać nowych klientów, najpierw musisz poznać aktualnych - dobrą strategią rozwoju biznesu jest koncentracja na prospektach podobnych do tych, których już posiadamy. Jeśli nie masz bazy klientów i dopiero zaczynasz - przyjrzyj się klientom konkurencji.

Na podstawie danych wewnętrznych i rozpoznania rynku (tutaj bardzo ważna jest współpraca z osobami odpowiedzialnymi za strategię rozwoju biznesu) możesz zbudować tzw. persony zakupowe. Pamiętaj by przypisać im jak najbardziej realne cechy, tak aby tworząc strategię i konkretną komunikację, mieć na uwadze faktycznych odbiorców. Same persony oczywiście nie rozwiążą wszystkich Twoich problemów z grupami odbiorców. Może się nawet zdarzyć (często tak jest!), że definiowanie person zaprowadzi Cię w ślepy zaułek. Wiele firm ma całe listy person tyle tylko, że.. nie ma żadnego pomysłu jak je użyć.

Nasza rada: Traktuj content marketing jak wspólną platformę wymiany - ty pomagasz odbiorcom zdefiniować ich problemy i przedstawić rozwiązania, oni dają ci swoje zaangażowanie i wstępują na ścieżkę zakupową - od teraz będziesz miał z nimi bezpośredni kontakt.

3. Jakim budżetem content marketingowym będziesz dysponować?


Ustal budżet dla działań content marketingowych, zanim zdecydujesz jaki rodzaj i zakres treści wykorzystywać, w jakich kanałach dystrybuować treści, z jakimi podmiotami współpracować i jaki zakres obowiązków delegować do wykonawców zewnętrznych. Jeśli zastanawiasz się jakie kwoty uwzględnić i jak szacować koszty, skorzystaj z naszej pomocy.

Nasza rada: Pamiętaj, że długookresowy wzrost organiczny wymaga początkowych nakładów, a dobra strategia content marketing to w dużej mierze skuteczna dystrybucja.

Jeśli zależy ci na dokładnej wycenie uwzględniającej specyfikę Twojej branży, poproś nas o wycenę :)

4. Wybierz tematykę publikacji, rodzaje treści i kanały dystrybucji


W sytuacji, gdy dobrze wykonałeś poprzednie zadania - rozpoznanie rynku, określenie celów biznesowych i budżetu oraz zbudowanie person zakupowych, możesz skoncentrować się na określeniu tematów. Możesz przyjąć minimalistyczne rozwiązanie i bazować na tematyce blogów konkurencji i zwyczajnie robić to lepiej. Jednak, aby budować prawdziwą wartość dla twoich odbiorców, powinieneś określić tematy na podstawie dobrze przeanalizowanych potrzeb przyszłych klientów. Bądź precyzyjny - zdefiniuj tematykę, wypunktuj potencjalne wątki i określ zasady stylu tworzonych treści.

Nasza rada: Jeśli myślisz o widoczności w Google, musisz dobrze zrozumieć potrzeby wyszukiwawcze użytkowników wyszukiwarki, która jest dla nich pierwszym kanałem informacyjnym. Szczegółowy Keyword Research pomoże Ci lepiej zrozumieć ich potrzeby i stworzyć treści dopasowane do ich zapytań.

Nie ograniczaj się tylko do bloga firmowego i artykułów tekstowych - współczesna strategia content marketing opiera się na wielu formach - np. możesz używać wideo, podcasty, infografiki. Dostosuj formę treści do odbiorców treści i kanałów dystrybucji. Kanały, w których będziesz udostępniał treści, powinny być miejscami w sieci, gdzie najłatwiej będzie dotrzeć do twojego odbiorcy. Sukces w doborze kanałów dystrybucji zależy w dużej mierze od tego, na ile dobrze poznasz swoich odbiorców i ich zwyczaje.

5. Jak mierzyć content marketing?


Do celów jakie zamierzasz zrealizować w ramach działań content marketingowych powinieneś określić KPI (key performance indicators) - podstawowe mierniki, którymi będziesz mierzył stopień realizacji celów, np: długość sesji użytkownika, ilość leadów pozyskanych w ramach danej kampanii czy np. ilość odtworzeń twojego wideo trwających powyżej 10 sekund.

Nasza rada: Pamiętaj o krótko i długookresowym horyzoncie działań content marketingowych.Weryfikuj zarówno dane z Google Analytics, jak i z dodatkowych narzędzi analitycznych.

6. Testuj rozwiązania i aktualizuj strategię


Content marketing sprowadza się do ciągłej ewolucji - zarówno tematyka i rodzaje treści, jak i kanały dystrybucji mogą zmieniać się w miarę upływu czasu. Nie ma idealnych rozwiązań, które można przenieść z jednej branży na drugą. Od ciebie zależy na ile wykorzystasz feedback, który dostajesz w kolejnych kampaniach.

Nasza rada: Analizuj na bieżąco treści, które publikujesz na swoim blogu czy w serwisie. Optymalizuj je! Raz napisana treść może być poszerzana o nowe potrzeby użytkowników, wynikające z ich zapytań do wyszukiwarki Google czy zachowań, które obserwujesz.W content marketingu najwięcej zyskują firmy, które uczą się na swoich działaniach, nie boją się eksperymentować i otwierają się na nowe rozwiązania.

Strategia content marketingu pozwala na przemyślane i konsekwentnie realizowane działania wspierające biznes. Pamiętaj, żeby traktować ją jako zbiór wytycznych i punkt odniesienia dla wszelkich aktywności contentowych. Analizuj słabe i mocne strony przyjętych założeń i nie wahaj się z jej udoskonalaniem. Jeżeli czujesz, że potrzebujesz w tym zakresie pomocy to Agencja Content Marketingu i SEO Think Kong może wesprzeć Cię w tym procesie.