Optymalizacja kampanii reklamowych w social media to obszar wymagający po pierwsze świetnej znajomości systemów reklamowych różnych serwisów społecznościowych, a po drugie – śledzenia zmian, które wprowadzają ich administratorzy. Zajmujemy się nim dla naszych klientów w ramach obsługi ich budzetów reklamowych. Pomagamy im uzyskiwać więcej i taniej.

Optymalizacja kampanii – po co się nią zajmować

Celem optymalizacji reklam w social media jest zawsze uzyskanie lepszych wyników. A więc, bez zmiany budżetu – uzyskanie np. większej liczby kliknięć, rejestracji czy wypełnień formularza. Optymalizacja kampanii to proces, w którym po prostu sprawiamy, że pieniądze na promocję są wydawane lepiej. W konsekwencji optymalizacja przynosi oszczędność. Da się pozyskiwać np. więcej klientów (kliknięć, wyświetleń, rejestracji, zakupów itp.) wydając tyle samo, albo pozyskiwać tyle samo klientów wydając mniej. Źle zoptymalizowana kampania przynosi rezultaty, ale w kosztowny sposób. W źle zoptymalizowanej kampanii reklamy są wyświetlane niepotrzebnie, użytkownikom, którzy na nie nie reagują, za zbyt wysokie stawki. W dobrze zoptymalizowanej kampanii jest odwrotnie – minimalizujemy straty, wyświetlamy reklamy odpowiednim użytkownikom, w czasie i w formie, która niesie najwyższe prawdopodobieństwo sukcesu.

Jakie wyniki może dać optymalizacja kampanii

Wszystko zależy od jej celów, skali, sposobu prowadzenia. Często jesteśmy zapraszani do analizy dotychczasowych działań firm czy marek powiązanych np. z ich fan page, profilami w różnych mediach. Czasem od razu widać proste błędy. Czasem na pozór wszystkie działania reklamowe wydają się realizowane poprawnie, a dopiero przyjrzenie się szczegółom ujawnia drobne błędy czy niedopatrzenia. Czasem wszystko jest z kolei prowadzone na tyle dobrze, że obszar do ulepszeń jest naprawdę niewielki. Bywają projekty, w których nasze działania optymalizacyjne przynoszą np. stałe obniżenie kosztów reklamowych o 30-40 proc. Ale są też takie, gdzie nie da się tak dużo uzyskać.

Na czym polega optymalizacja kampanii reklamowych

Optymalizacja to proces ciągły. Nie jest tak, że na przykład przez godzinę „optymalizujemy“ kampanię, a potem odstawiamy ją na długie tygodnie, biernie obserwując postępy! Wysiłek na początku jest oczywiście największy, ale niestety później też jest sporo pracy. To dlatego za obsługę kampanii i ich optymalizację pobieramy ryczałtową opłatę zależną od budżetu, a nie jednorazową opłatę.

Optymalizacja reklam przebieg
Przykładowe wyniki działań optymalizacyjnych dla kampanii CPA w serwisie Facebook i stałym budżecie 5 tys. zł/tydzień

Systemy reklamowe serwisów social media, chcąc zachęcić do wydatków reklamowych, pozwalają ustawić reklamę kilkoma kliknięciami. Niestety w praktyce korzystanie z domyślnych, proponowanych z automatu rozwiązań prowadzi do sporych wydatków. Łatwo zilustrować to na przykładzie Facebooka. Klikając „promuj post“, bez zastanowienia się nad wszystkimi parametrami naszej kampanii, uruchamiamy promocję opartą na najprostszych założeniach. Na przykład post zachęcający do przejścia na stronę w którym tekst statusu odgrywa dużą rolę, jest z automatu prezentowany na Instagramie czy w skróconej wersji na serwisach z którymi współpracuje Facebook. Reklamy są tam nieczytelne, bo odbiorcy nie widzą istotnych informacji. Posty reklamowe generują jakieś kliknięcia, ale wiele jest bezwartościowych i koszt końcowy uzyskania wartościowej wizyty jest spory. W tym przypadku tylko ograniczając listę placementów (lokalizacji) wyświetleń reklam można uzyskać spore oszczędności.

Optymalizując kampanię, codziennie obserwujemy jej przebieg, zmiany w kosztach jednostkowych uzyskiwanych rezultatów, identyfikujemy pewne zjawiska, testujemy warianty. Stale modyfikujemy drobne parametry kampanii tak, żeby obniżać koszty i zwiększać skalę wyników.

Elementy optymalizacji reklam w social media

Poniżej wymieniliśmy 6 głównych obszarów optymalizacji, którymi zajmujemy się pracując dla naszych klientów. Nie są ustawione w kolejności od najważniejszego! Każdy z nich odgrywa swoją rolę. Każdy z tych elementów jest w stanie „położyć kampanię”, a poprawienie każdego z nich może sprawić, że wyniki szybko poszybują w górę:

1. Komunikat.

Czy używamy dobrego argumentu, trafiającego w oczekiwanie i mogącego zainteresować odbiorcę? Czy jest dostosowany do grupy docelowej kampanii i wyróżnia nas?

2. Kreacja.

NIe każda działa dobrze, nie każda jest przekonująca i w zrozumiały sposób komunikuje powody dla których użytkownik ma podjąć jakąś akcję (np. kliknąć). Nie każda jest też dostosowana do wszystkich placementów.

3. Grupy docelowe.

Serwisy social media udostępniają bardzo bogate możliwości adresowania reklam. Demograficzne, geograficzne, behawioralne. Proste definicje typu „osoby zainteresowane zdrową żywnością“ nie zawsze się jednak sprawdzają. Np. system reklamowy Facebooka udostępnia mechanizm wykluczeń (osoby, ktore odwiedziły stronę lub spełniają jednocześnie jakieś inne kryteria), mechanizmy znajdowania użytkowników podobnych do jakiejś określonej grupy (look-a-like), definiowania TG (target group) na wiele sposobów jednocześnie. Warto je testować.

4. Placement.

Miejsce, gdzie jest prezentowana reklama. Przykład: kliknięcia z urządzeń mobile nie zawsze generują tak samo często zakupy jak kliknięcia z komputerów stacjonarnych. To także kwestia obserwacji, ew. testów i podejmowania pewnych decyzji w trakcie trwania kampanii.

5. Timing.

Nie zawsze każdy dzień czy zakres godzin jest odpowiedni pod kątem uzyskiwania określonych czynności ze strony użytkownika. Czasem ograniczenia czasu prezentacji reklam do pewnych przedziałów godzin mogą np. prowadzić do zmniejszenia liczby przejść „z ciekawości“ albo w inny sposób nie prowadzących do oczekiwanych rezultatów.

6. Budżet i stawki aukcyjne.

Większość systemów reklamowych social media działa w oparciu o systemy aukcyjne. Oznacza to, że ustawiając kampanię określamy stawkę, którą jesteśmy skłonni zapłacić np. za wyświetlenie reklamy. Większość firm korzysta z automatycznego ustalania stawek, ale ich ręczna regulacja także pomaga czasem obniżyć koszty. Podobnie regulacja całego budżetu kampanii i tempa jej realizacji.

OPtymalizacja reklam bidding
Przykładowy wykres dokumentujący zmiany stawek aukcyjnych i uzyskiwanych wyników dla jednej z kampanii, które prowadziliśmy.

Optymalizacja kampanii reklamowych w social media: jak zacząć

Istnieją dwie różne drogi: samodzielna lub z agencją taką jak nasza☺ Jeśli Twój budżet reklamowy jest mikroskopijny i wydajesz 500 lub 1000 zł, lepiej zacznij od samodzielnych eksperymentów. To zbyt mala kwota, żeby oszczędności z tytułu optymalizacji miały szanse pokryć koszty prac optymalizacyjnych. Ale jeśli wydajesz na Facebooku, Instagramie czy np. Twitterze większe kwoty i chciałbyś mieć pewność, że uzyskujesz z nich najwięcej jak tylko się da – zachęcamy do kontaktu. Chętnie przeprowadzimy prosty audyt Twoich dotychczasowych działan reklamowych i zaproponujemy rozwiązania, dzięki którym wydasz mniej!