Najważniejsze pytanie, które powinieneś sobie zadać to właśnie pytanie o sens współpracy z zewnętrzną firmą, która będzie obsługiwać Twoje kanały społecznościowe. Nie zawsze odpowiedź jest oczywista.


Zdarza się, że naszym potencjalnym klientom odradzamy współpracę z nami wiedząc, że skuteczniej lub taniej będzie, jeśli zrealizują pewne prace sami. Trudno nam sobie np. wyobrazić, że pracując z Warszawy poprowadzimy fan page kawiarni w Rzeszowie lepiej i autentyczniej niż jej pracownik. Nie będzie nas na miejscu podczas hucznej imprezy urodzinowej, o której fajnie byłoby powiedzieć na Facebooku, nie zrobimy zdjęć nowego ekspresu do kawy, nie odpowiemy też łatwo na pytanie o to dlaczego wyjątkowo w sobotę kawiarnia będzie zamknięta.

Nie zawsze jest jednak tak, że samodzielna praca nad kanałami social jest najlepszym wyjściem. Szczerze mówiąc, dla wielu firm to zupełnie bezsensowna opcja. Z kilku ważnych przyczyn. Zewnętrzny partner, agencja social media bywa niezastąpiona z 3 podstawowych przyczyn:

1. Agencja social media pomoże Ci lepiej inwestować pieniądze.

Brzmi dziwnie, prawda? Ale tak jest. Pomagamy sprecyzować rolę Twojej obecności w social media. Nie dla każdego jest to łatwe. Zdzwiłbyś się, jak wiele firm (nawet tych największych!) gubi się zupełnie, kiedy przychodzi im zdefiniować do czego tak naprawdę używają np. Facebooka i jakimi miarami mierzyć sukces prowadzonych tam działań. Wyrzucają pieniądze np. na organizację absurdalnych konkursów, gromadzenie fanów i inne rzeczy, które nie przekładają się zupełnie na sprzedaż czy wizerunek. Dla swoich klientów dobra agencja opracowuje skuteczną strategię social media.

2. Agencja oszczędza Twój czas

Czy edycja zdjęcia lub konfiguracja ustawień profilu na Instagramie jest sensownym zajęciem dla managera w średnim e-commerce? Raczej nie. Nowe produkty, promocje czy analiza sprzedaży w poszczególnych kategoriach to zajęcia dużo ważniejsze z punktu widzenia biznesu. Podobnie jak samodzielna produkcja spinaczy czy sprzątanie biura nie byłoby dobrym pomysłem na inwestowanie czasu pracownika administracji, prawda?. Agencja social media bierze na siebie pewien wycinek zadań odciążając Cię.

3. Agencja jest tańsza niż zespół in-house

To tylko złudzenie, że gdy robisz coś sam, jest to tańsze niż zlecenie tego na zewnątrz. W dobrej agencji social media za obsługę Twojego projektu (np. komunikację marki na Facebooku) jest odpowiedzialnych kilka osób. Jedna przygotowuje treści, buduje plan redakcyjny, przygotowuje pomysły na kolejne posty na FB. Inna (grafik lub/i animator) szykuje na jej zamówienie projekty graficzne, filmy czy animacje do użycia w postach. Ktoś inny zarządza budżetem reklamowym, konfiguruje kampanie reklamowe, dba o ich optymalizację, pilnuje budżetu. Nad wszystkim czuwa z reguły osoba prowadząca projekt, która spina wszystkie aktywności, koordynuje pracę całego zespołu i jest z Tobą w bezpośrednim kontakcie. Jak myślisz, ile kosztowałoby stworzenie odpowiednich stanowisk w Twojej firmie? Jestem pewien, że dużo więcej niż ryczałtowe, miesięczne wynagrodzenie dla agencji.