Pojęcie inbound marketing odnosi się do działań promocyjnych, które zakładają, że konsument powinien sam trafiać na materiały marki. W pewnym sensie inbound marketing jest bliskim krewnym content marketingu czy marketingu organicznego. Nie jest technologią czy taktyką – wyraża raczej filozofia działań promocyjnych.

Na czym polega inbound marketing

Przede wszystkim na wytwarzaniu treści, które trafiają w faktyczne zainteresowania odbiorców. Takich, które znajdą szukając rozwiązania, które obejrzą lub przesłuchają z własnej woli, podejmując taką decyzję i nie zmuszeni do tego w żaden sposób. Oczywiście główną przestrzenią, gdzie jest realizowany inbound marketing jest internet – łatwo tam o rozprzestrzenianie się ciekawych treści np. przez udostępnienia, można też starać się zapewnić ich widoczność w wyszukiwarkach. W praktyce mówiąc o inbound marketingu myślimy przede wszystkim o artykułach i filmach publikowanych online na które trafiają poszukujący pewnych informacji konsumenci poznając przy okazji produkt czy firmę.

Czy inbound marketing może być realizowany offline?

Może! Jeśli dzielisz się swoją wiedzą na konferencjach branżowych, jeśli piszesz artykuły – to też inbound marketing. Podobnie jeśli podejmujesz inne inicjatywy, które przez swój charakter nie zawierają elementu „niechcianej“ przez konsumentów promocji. Np. organizując warsztaty, spotkania o których konsumenci będą dowiadywać od siebie czy z Twojej strony. Jedyna różnica jest taka, że w przypadku eventów offline czy przedsięwzięć typu konferencje, rzadziej przychodzi komuś do głowy tworzyć specjalną nazwę dla tego rodzaju aktywności ☺

Jakie cele można osiągać przez inbound marketing?

Dokładnie te same, co dzięki każdej innej działalności marketingowej.

Przykładowe cele:
1. Budowa eksperckiego wizerunku marki.
2. Wzmacnianie rozpoznawalności marki wśród osób zainteresowanych wybranymi zagadnieniami, tematami
3. Zmniejszanie kosztów pozyskiwania transakcji/ konwersji w dłuższym czasie

Hasło „inbound marketing” najchętniej używają jednak firmy działające w branży b2b, gdzie grono potencjalnych obiorców jest relatywnie nieduże, a decyzja zakupowa zapada na ogół w dużo dłuższym okresie. Celem inbound marketingu w działalności b2b jest oczywiście pozyskiwanie leadów (kontaktów sprzedażowych), w czym inbound marketing sprawdza się naprawdę dobrze. Zobaczcie jak kilka tysięcy firm ankietowanych niedawno przez Hubspot ocenia jakość leadów pozyskiwanych różnymi metodami marketingowymi:
Inbound marketing generuje wysokiej jakości leady

Skąd nazwa „inbound marketing“?

Tłumacząc termin bezpośrednio z języka angielskiego nazwę pozwinno zastępować się przez „przychodzący marketing“ (ew. przyjeżdżający, przypływający, przybywający ☺). W zasadzie oddaje to dość dobrze znacznie, prawda? W opozycji do „inbound“ stoi „outbound“, czyli „wychodzący“.

Czym od inbound marketing różni się outbound marketing?

Tym samym, czym PR od reklamy. Inbound marketing jest działaniem subtelniejszym, które w centrum stawia zainteresowania konsumenta. W przeciwieństwie do niego, outbound marketing aktywnie promuje przekaz np. w formie płatnych reklam, emailingów, wysyłek promocyjnych itp.

Przykłady inbound marketing

Wiele firm stosuje inbound marketing w różnych dyscyplinach swojej działalności promocyjnej jednocześnie. Np. dział marketingu prowadzi aktywnie blog ekspercki wspierając go działaniami optymalizacyjymi SEO i starając się zwiększyć jego widoczność w Google. Jednocześnie dział PR aranżuje eksperckie wypowiedzi specjalistów firmy w mediach, wystąpienia na konferencjach.

Przykładowe projekty, które współtworzył zespół agencji Think Kong:

Coca-Cola Journey

Interaktywny magazyn online firmy Coca-Cola. Projekt realizowany w kilkudziesięciu krajach świata, prezentujący artykuły, reportaże i wywiady prezentujące świat firmy Coca-Cola, wartości firmy, produkty i – przede wszystkim – wspaniałe historie związane z markami CC. Bezpośrednim efektem jest prowadzonych działań jest wzmacnianie wizerunku firmy Coca-Cola w kilku obszarach. Poza działaniami redakcyjnymi i zarządzaniem serwisem jesteśmy też odpowiedzialni za działania SEO.

NN Investment Partners „Finanse po godzinach“

Projekt nagrodzony m.in. w konkursie IAC Awards 2018 jako najlepszy projekt blogowy w branży finansowej. Całoroczne działania, których osią był firmowy blog edukacyjny i SEO pomogły NN Investment Partners dotrzeć do młodych osób zainteresowanych inwestycjami oraz zwiększyły widoczność firmy w wynikach wyszukiwania Google. Bezpośrednim wynikiem kampanii był 25 procentowy wzrost liczby rejestrów funduszy inwestycyjnych zakładanych przez gości trafiających na stronę firmy z organicznych wyników wyszukiwania.

Poznaj się na tłuszczach

Przykład projektu edukacyjnego. Seria materiałów (artykuły, filmy, infografiki) nt roli tłuszczów w diecie, czynników zdrowotnych związanych z kwasami tłuszczowymi itp pozwoliła zbudować widoczność kampanii w Google na poziomie zapewniającym dotarcie miesięczne do kilkudziesięciu tysięcy osób zainteresowanych tymi tematami.