IGTV to zaprezentowana w tym roku aplikacja wideo powiązana z Instagramem. Dzięki niej można publikować i oglądać pionowe materiały wideo dłuższe niż Instagram Stories i docierać do swoich followersów na Instagramie z treściami wideo. Otwiera nowe możliwości dla marek i ma stanowić alternatywę m.in. dla YouTube.

Jak oglądać materiały publikowane na IGTV

Bardzo prosto. Wystarczy, że po uruchomieniu aplikacji Instagram poszukasz w prawym, górnym rogu ikonki z pomarańczowym telewizorkiem. Kliknij, a ekran zmieni się i zobaczysz dolną listwę z dostępnymi materiałmi wideo na tle dużego odtwarzacza. Dostępne wideo są pogrupowane – można przejrzeć wideo utworzone przez osoby, które śledzisz na Instagramie, popularne wideo, rekomendowane dla Ciebie przez serwis.

Obsługa IGTV w aplikacji Instagram
Odtwarzanie wideo rozpoczyna się automatycznie, od razu z włączonym dźwiękiem. To pewna niedogodność dla użytkowników. Przede wszystkim jednak, o czym jestem przekonany, to kolejny wybieg nakręcający liczniki obejrzeń. Podobnie było w przypadku wideo na Facabooku – autoplay sprawiał, że powolne scrollowanie ekranu „nabijało” obejrzenie mimo nawet zupełnego braku zainteresowania ze strony użytkownika. W połączeniu z definicją „obejrzenia” które było naliczane już w 3 sekundy od startu filmu mamy przepis na „sukces”, który szybko świętował Facebook. Podobnie będzie też pewnie w przypadku IGTV.

IGTV można też oglądać przez dedykowaną aplikację, która wizualnie nie różni się właściwie od modułu IGTV dostępnego w aplikacji Instagram. Główna różnica to jednak funkcja, bo aplikacja IGTV służy też do obsługi własnego kanału.



Oficjalny film promocyjny IGTV

Jak zorganizowane są nagrania wideo w IGTV

Kanały IGTV, na podobieństwo kanałów YouTube są podstawową formą profilu. Śledzący Twój profil na Instagram, po utworzeniu połączonego kanału dołączą automatycznie do śledzących go w IGTV. Na kanał można załadować nagranie wideo o długości co najmniej 15 sekund, nie dłuższe jednak niż 10 minut (60 minut dla wybranych, zweryfikowanych kont). Co ciekawe, do kanału IGTV można dodawać wideo także z poziomu przeglądarki desktop.

Filmy IGTV są z definicji pionowe. Zalecane proporcje to 9:16, chociaż IGTV akceptuje też filmy o innych rozmiarach. Niemniej pionowe oglądanie to filozofia, podstawowe założenie IGTV. Czy okaże się słuszne? Trudno powiedzieć, bo szczerze mówiąc wizja oglądania np. 20 minutowego nagrania trzymając w ręku pionowo ustawiony telefon nie wydaje się przekonująca.

Każde nagranie można zatytułować, dodać też jego opis. Hashtagi nadal się liczą! Możesz dodawać je do opisu pomagając w odkryciu Twoich nagrań.

IGTV – 5 podstawowych faktów

Zbierzmy najważniejsze cechy IGTV, o których warto wiedzieć:

1. IGTV to platoforma wideo mobile-first pozwalająca publikować nagrania i udostępniać je publicznie
2. Oglądamy z poziomu aplikacji Instagram lub odrębnej aplikacji IGTV
3. Każdy użytkownik IGTV może utworzyć własny kanał, w którym publikuje wideo ładując wcześniej przygotowane pliki
4. Filmy są pionowe i trwają dłużej niż Insta Stories, nawet 10 minut
5. Mają już duże konto na Instagramie od razu będziesz mieć widownię dla swoich nagrań IGTV

Jak tworzyć nagrania IGTV

Nie potrzeba do tego wiele. Wystarczy komórka lub kamera, choć oczywiście sprzęt przystosowany do tworzenia poziomych filmów sprawdzi się gorzej. Instagram stworzył cały poradnik dla twórców, który można zobaczyć np. tutaj:

Zobacz INSTAGRAM CREATORS HANDBOOK

Technicznie tworzenie nagrań na IGTV nie jest żadnym wyzwaniem. Znacznie trudniejsze będzie zbudowanie audytorium, zdobycie publiczności. Podejrzewam zresztą, że szybko pojawią się dodatkowe usługi reklamowe Instagram pozwalające na promocję IGTV. Podobnie jak możliwość osadzania reklam w filmach, która według zapowiedzi Instagrama ma też stworzyć metodę na monetyzację swoich treści przez twórców.

IGTV udopstępnia twórcom kanałów statystyki IGTV Insights. Można w nich sprawdzić m.in. ile odtworzeń mają nasze nagrania oraz średni czas obejrzenia każdego z nich. Uwaga – obejrzenie na IGTV to odtworzenie tylko 3 sekund filmu, podobnie jak na Facebooku!

Jak wykorzystać IGTV w content marketingu

Przede wszystkim to rozwiązanie dla marek, które już są na Instagramie. To one mogą szybko wygrać uwagę odbiorców inwestując w nowe medium, docierając do swoich followersów w nowy sposób. Potencjalnych możliwości użycia IGTV w swojej strategii content marketing jest wiele. Pierwsze trzy, które przychodzą mi do głowy to np.:

1. Tutoriale, poradniki wideo

IGTV świetnie nadaje się do publikacji krótkich, kilkuminutowych poradników na wybrane tematy. Firmy z branży beauty mogą więc publikować tu np. poradniki dotyczące makijażu, z branży elektroniki użytkowej np. wideo-prezentacje nowych produktów.

2. Wywiady, sesje eksperckie, reportaże

Marka może wykorzystać IGTV do tworzenia własnej „telewizji” – np. cyklicznie prezentując krótkie wywiady na temat w których jest ekspertem, albo pokazując w formie wideo reportaże z wydarzeń, fajnie zmontowane relacje.

3. Recycling treści wideo z innych kanałów

IGTV bardzo mocno podkreśla w swoich komunikatach, że publikowane materiały powinny być świeże, nowe. Ale można też pomyśleć o zmianie formatu przygotowywanych wczesniej materiałów i wykorzystać je na nowo, dać im drugie życie czerpiąc je np. z zapomnianego firmowego konta Vimeo, gdzie nagrywaliście wideo-tutoriale.

Czy IGTV ma przyszłość?

Trudno powiedzieć. Nie wszystkie nowe projekty gigantów social media przyjęły się. IGTV jest platformą dość specyficzną. Z jednej strony faktycznie odpowiada na ogólne trendy. Według analityków związanych z Instagram w ciągu kilku najbliższych lat prawie 80 procent ruchu mobile mają generować obejrzenia wideo. Z drugiej strony, pomysł oglądania długich nagrań w pionie wydaje się mimo wszystko egzotyczny.

Myślę, że wiele zależy od nas. Użytkowników, ale też firm, które na pewno szybko będą chciały wykorzystać atrybut nowości i będą uruchamiać własne kanały poradnikowe, produktowe czy dotyczące jakichś konkretnych zagadnień istotnych wizerunkowo. Kto wie, być może IGTV stanie się stałym elementem strategii social media, podobnie jak dziś są nimi YouTube czy prowadzenie fan page na Facebook.

Nie wierzę, żeby IGTV szybko stało się realną alternatywą dla YouTube. Niemniej propozycja publikacji dłuższych nagrań na platformie Instagram jest kusząca. Przynajmniej jako nowe pole do eksploracji. Może warto przynajmniej spróbować?

Zobaczcie sami, co o IGTV mówi CEO Instagrama:

Norbert Kilen, Think Kong Norbert Kilen, strategy director Think Kong.
Pomagam naszym klientom budować dobre strategie social media i content marketingowe.
Od ponad 15 lat współtworzę kampanie dla firm i organizacji. Zapraszam Cię do kontaktu z nami. Chętnie pomożemy zaplanować działania, które skutecznie wesprą realizację Twoich celów. Napisz: biuro@thinkkong.pl

Summary
Co to jest IGTV i do czego może służyć w content marketingu?
Article Name
Co to jest IGTV i do czego może służyć w content marketingu?
Description
GTV to zaprezentowana w tym roku aplikacja wideo powiązana z Instagramem. Dzięki niej można publikować i oglądać pionowe materiały wideo dłuższe niż Insta Stories i docierać do swoich followersów na Instagramie z treściami wideo. Otwiera nowe możliwości dla marek i ma stanowić alternatywę m.in. dla YouTube.
Author
Publisher Name
On Board Think Kong
Publisher Logo