Prowadzenie własnego bloga i dzielenie się na nim wiedzą to spora inwestycja. Jest jednak kilka powodów, które sprawiają, że własny blog firmowy ma sens. Nie zawsze trzeba to robić samodzielnie. Jako agencja content marketing często pomagamy w takich projektach. Jeśli chciałbyś o tym porozmawiać – po prostu napisz lub zadzwoń.

Przeczytaj też koniecznie:
Prowadzenie bloga firmowego - 6 najważniejszych elementów planu
Dlaczego NIE warto prowadzić bloga firmowego


7 powodów dlaczego warto prowadzić własny blog firmowy

Wśród argumentów za prowadzeniem bloga w firmie są korzyści na wielu płaszczyznach. Trudno sprowadzić je wszystkie do wspólnego mianownika, ale zebraliśmy te, które są najważniejsze.

1. Blog firmowy to własne miejsce do poszerzenia corporate story

Większość firm prowadzi swoje kanały social media, np. fan page na Facebooku lub profil na LinkedIn. Niestety specyfika tych mediów jest taka, że nie ma w nich miejsca na dłuższą, pogłębioną opowieść. Ok, możesz publikować notatki na Facebooku albo użyć LinkedIn Pulse, ale na dłuższą metę korzystniej jest mieć własne miejsce, takie, którego funkcjonalność w pełni można kontrolować, dobrze integrujące się ze stroną firmową. Takie, którego dostępność nie spadnie na skutek niezależnej od nas decyzji administratorów wybranego serwisu społecznościowego. Miejsce, do którego można odsyłać po więcej informacji z Facebooka, LinkedIn czy Twittera.

Własny blog firmowy, podobnie jak tworzone przez wiele firm serwisy eksperckie czy informacyjne to platforma, którą można użyć do przedstawienia dłuższej wersji krótkiego komunikatu o zaangażowaniu społecznym czy zmianach. Na blogu możesz opublikować wywiad z nowym dyrektorem sprzedaży, opowiedzieć w szczegółach, ilustrując zdjęciami i filmami o przebiegu imprezy sponsorowanej przez firmę czy np. skrócić przebieg seminarium dla klientów. Własny blog w firmie to poszerzanie opowieści o naszym biznesie, ale na własnych zasadach.

Świetnym przykładem miejsca stworzonego na potrzeby corporate story jest Coca-Cola Journey, którego polską edycję mamy przyjemność współtworzyć.

2. Przez blog możesz pozyskiwać klientów i ruch na stronie

Ilu potencjalnych klientów wpisuje w wyszukiwarkę nazwę Twojej firmy? Być może całkiem wielu, ale na pewno nie Ci, którzy jeszcze nie wpadli na pomysł, żeby kupić Twoje usługi czy produkty, prawda?. Własny blog firmowy to szansa na większą widoczność w Google i dotarcie do osób poszukujących rozwiązań, odpowiedzi na trudne pytania. To szansa na większą sprzedaż.

Przytłaczająca większość stron korporacyjnych zawiera niewielką ilość treści naprawdę wartościowych z punktu widzenia potencjalnych klientów. Poza sekcją „Aktualności” czy „O nas” są tam opisy produktów, ale stosunkowo rzadko obszerniejsze opracowania niezwiązane bezpośrednio ze sprzedażą. Tymczasem to właśnie one decydują często o widoczności w wynikach wyszukiwania na frazy „biznesowe”, czyli takie, które pochodzą od poszukujących klientów. Własny blog firmowy może być więc wehikułem SEO, który dowiezie do Twojej strony firmowej dodatkowy ruch. Tym wartościowszy, że pochodzący od użytkowników zainteresowanych rozwiązaniem określonego problemu na który często odpowiedzią jest Twoja oferta.

Blog firmowy może pomóc sprzedawać Własny blog lub kanał YT może wspierać proces sprzedaży.

Wizyta na blogu niekoniecznie musi oczywiście przełożyć się bezpośrednio na sprzedaż. W firmie B2B blog można sprząc z mechanizmem pozyskiwania leadów, kontaktów do potencjalnych klientów. W sprzedaży B2C blog może pełnić funkcję doradczą, poszerzającą informacje produktowe.

3. Własny blog firmowy pomaga budować wiarygodność firmy

Tożsamość wielu firm jest oparta na fachowości. We wdrażaniu skomplikowanych systemów IT, produkcji zabawek z tworzyw sztucznych, albo na fachowości w dziedzinie karmienia niemowląt. W każdym takim przypadku przekonanie klientów o tym, że nasza firma zna się na tym, co robi wpływa korzystnie na nasz wizerunek. Pisanie bloga firmowego jest świetnym sposobem na wyrażenie swojej eksperckości.

Blog firmowy zwiększa wiarygodność firmy Własny blog firmowy jest dla potencjalnych klientów emanacją naszej fachowej wiedzy

Potwierdzają to też sami czytelnicy blogów. Jakiś czas temu zrealizowaliśmy proste badanie sondażowe, gdzie losowo dobraną grupę internautów zapytaliśmy, czy ciekawy wpis poprawia ich opinię na temat firmy, która przygotowała artykuł. Poprawia!

4. Blog daje firmie „ludzką twarz”, okazję do dialogu

Historycznie, pierwsze blogi były sposobem na wyrażenie osobistych opinii czy przeżyć. W latach 2000-2005 szybko przeszły jednak przemianę i wiele firm w Polsce dostrzegło, że blogi mogą być też „firmowe”. Blog prowadzony w firmie może dodać jej „twarz”, nadać komunikacji ludzki wymiar, który trudno uzyskać tradycyjną komunikacją PR czy komunikować w kanałach social media. Oczywiście trudno osiągnąć to, jeśli piszemy bezosobowo. Ale jeśli (co doradzamy!) Twoja firma zdecyduje się na wpisy podpisywane przez konkretnych pracowników firmy, wówczas artykuły będą ich, bardziej osobistymi wypowiedziami. Blog firmowy pomoże wtedy pokazać nie tylko, że dysponujemy grupą ekspertów, ale też m.in., że to ludzie, których da się lubić, z którymi można wejść w polemikę, otwartych na dialog.

5. Blog biznesowy pomaga aktywizować pracowników

To aspekt, który często jest niedoceniany. Firmy prześcigają się w pomysłach na aktywizację pracowników i wciągnięcie ich np. w komunikację employer branding w kanałach social media. Tymczasem blog firmowy może być świetną metodą na integrację wokół tworzenia wspólnego medium. Z tego punktu widzenia stworzenie bloga w firmie może być przedsięwzięciem zainicjowanym nie tylko przez marketing czy PR, ale też przez dział HR.

6. Masz szansę na bezpłatny rozgłos/PR

Ciekawe artykuły na blogu firmowym często, zwłaszcza jeśli dotyczą ważnych zagadnień zyskują zasięg również poza własnymi kanałami firmy. Interesujący wpis klienci sami chętnie udostępniają w swoich kanałach. Czasem bywa też inspiracją dla branżowego dziennikarza. To trudne do zaplanowania, ale niekiedy stanowi zupełnie niespodziewaną nagrodę za blogową twórczość w firmie.

7. Blog firmowy to inwestycja, która przynosi korzyści przez długi czas

Życie bloga nie kończy się wraz z opublikowaniem artykułu. Dobrze przygotowany, zoptymalizowany pod kątem widoczności w Google blog firmowy pracuje w pewnym sensie sam. Jeśli zainwestujesz w cykl artykułów opisujących jakąś przestrzeń tematyczną, wyczerpujące i ciekawe materiały czy odkrywcze przemyślenia, możesz być pewien, że firma będzie czerpała z bloga korzyści przez długi czas. Nawet krótsza czy dłuższa przerwa w tworzeniu nowych artykułów nie spowoduje żadnego załamania. Jeśli blog firmowy pozyskuje ruch z wyszukiwarek i odnośników – liczba czytelników będzie przyrastać, będą pojawiać się nowe subskrypcje, sprzedażowe leady.

Pamiętaj, zwłaszcza przy kalkulacji kosztów uruchomienia i prowadzenia bloga, że należy jego działanie rozpatrywać w perspektywie przynajmniej 2-3 lat. Wskaźniki KPI, których użyjesz, żeby sprawdzić skuteczność bloga w działaniach marketingowych mogą być oczywiście określone nawet w perspektywie miesięcznej, ale prawdziwa efektywność bloga ujawnia się dopiero w dużo dłuższej perspektywie.

Norbert Kilen, Think Kong Norbert Kilen, strategy director Think Kong.
Pomagam naszym klientom budować dobre strategie social media i content marketingowe.
Od ponad 15 lat współtworzę kampanie dla firm i organizacji. Zapraszam Cię do kontaktu z nami. Chętnie pomożemy zaplanować działania, które skutecznie wesprą realizację Twoich celów. Napisz: biuro@thinkkong.pl