Influencerzy są dziś obecni w większości działań marketingowych firm, a inflouencer marketing zaczyna być traktowany jako standardowe działanie marki, czasem część strategii social media. Takie podejście jeszcze kilka lat temu było niemożliwe, dziś nie trzeba nikogo przekonywać, że warto współpracować z twórcami internetowymi.

Wciąż często zdarza się jednak, że współprace z influencerami kosztują dużo nerwów wszystkie trzy strony – Klienta, Twórcę i Agencję. Poniżej prezentujemy kilka zasad dzięki którym współpraca taka będzie skuteczniejsza, sprawniejsza i mniej stresująca.

1. Dobierz odpowiedniego twórcę

Influencerzy mają różne grupy docelowe, różne tematyki, formaty treści i zasięgi. Na początku wielu kampanii widzimy, że bywają klienci, którzy sugerują się jedynie zasięgami i liczbami dot. Twórców, które widać na pierwszy rzut oka. To nie jest najlepsze podejście, a liczba subskrypcji czy followersów nie jest jedynym wskaźnikiem, na który warto spojrzeć podczas tworzenia koncepcji, nie gwarantuje on również skuteczności kampanii.

Twórcy mają różne formy wyrazu i sposoby komunikacji ze swoimi odbiorcami. Jako agencja na co dzień współpracująca z influencerami, zawsze na pierwszym miejscu stawiamy dobro klienta i bezpieczeństwo jego marki. Staramy się dobierać twórców tworzących wyłącznie jakościowe treści – niezależnie od platformy społecznościowej, na której publikują. Zwracamy również uwagę na tzw. bezpieczeństwo współpracy – aby wszystkie strony. Były nią usatysfakcjonowane.

Ważne jest, by dobierając twórców do kampanii mieć pewność, iż styl twórcy i jego charakter, wizerunek są spójne z koncepcją marki, jej strategią komunikacji i potrzebami. Bardzo ważny jest więc dobry research, bazowanie na rzetelnych danych i informacjach o twórcach, oraz analityce.

2. Ufaj Twórcy

Bywają kampanie, podczas których klient chce mocno wpływać na treści tworzone przez influencera. Warto wtedy pamiętać, że kontakt między twórcą a jego widzami, fanami, odbiorcami, to nie przypadkowa sprawa, a relacja budowana latami. Twórca wie najlepiej, co lubią i czego oczekują jego odbiorcy. Wie również, że w influencer marketingu nie chodzi o zrobienie reklamy jakiegoś produktu, a o stworzenie interesującej treści, która sprawi, że widzowie zapragną z tego produktu skorzystać. Klient ma oczywiście kontakt z agencją i twórcą, wie dokładnie, jak będą wyglądały treści stworzone w ramach współpracy, jednak czasami warto dać wolną rękę influencerowi, jeżeli chodzi o szczegóły, technikalia tego, jak będzie wyglądała komunikacja z jego fanami. Twórca ma z nimi do czynienia na co dzień i na pewno będzie wiedział, jak ich zaangażować.

3.Działaj multiplatformowo

YouTuberzy, instagramerzy, blogerzy. Wszyscy z nich mają swoje nisze, swoje przestrzenie, swoje główne media. Podejmując się współpracy z nimi warto jednak pamiętać, że najlepsze rezultaty przyniesie współpraca na wielu platformach. Każdy z tych kanałów komunikacji daje nieco inne możliwości i może realizować nieco inne cele. Połączenie tych przekazów jest zawsze dobrym rozwiązaniem oraz pokazuje, że współpraca z twórcą nie jest przypadkowa, a on sam dociera z naszym przekazem do maksymalnie szerokie grupy swoich odbiorców, tworząc dedykowane nam treści.

4. YouTube to nie śmieszne kotki

Jeszcze kilka lat temu influencer marketing był w zupełnie innym miejscu, a współpraca z twórcami internetowymi była swego rodzaju eksperymentem, wyjątkiem, testem. Takie działania były malutkim trybikiem, niewielkim elementem dużych koncepcji kreatywnych i planów marketingowych. Te czasy są już dawno za nami. Influencer marketing – przy wsparciu sensownych działań komunikacyjnych, marketingu treści, performance marketingu – to skuteczny kanał budowania wizerunku i pozyskiwania klientów. Najlepsze rezultaty przynosi stała, strategiczna, długofalowa współpraca z twórcami. Dzięki niej, marka wykorzystuje zasięgi, wizerunek, ale również autentyczność twórcy i zaangażowanie jego odbiorców. A oni sami przyzwyczajają się do obecności marki i traktują jako współtowarzysza w odkrywaniu treści swojego ulubionego twórcy.

5. Dostosuj przekaz

Zdarza się, że marki chcące prowadzić działania na YouTube, które nie mają doświadczenia w tej materii, starają się przenieść na tę platformę doświadczenia telewizyjne. W tym miejscu należy powiedzieć jasno: to nie zadziała. Oczywiście, płatnymi działaniami możemy zbudować bardzo duże zasięgi (YouTube w Polsce to ok. 20 mln użytkowników), ale by zbudować społeczność i zaangażowanie, musimy dostosować się do platformy. Twórcy na co dzień działający na YouTube najlepiej znają YouTube’a i swoją widownię, wspólne zrozumienie specyfiki portalu i dostosowanie działań sprawi, że zbudujemy również zaufanie na linii klient – twórca i wszyscy na tym skorzystają.

6. Albo szybko, albo dobrze

Stworzenie filmu na kanał YouTube, stworzenie jakościowej, ciekawej i angażującej treści trwa. Dostosowanie jej do wymagań klienta, przedstawienie produktu w sposób naturalny, ciekawy i angażujący dla odbiorców również. Na taką produkcję składa się wiele różnych elementów, a youtuberzy nie zawsze mają swoje ekipy produkcyjne i bardzo często większość rzeczy robią, rozpisują i planują sami. Zdarza się również, że czas przeznaczony na akceptację scenariusza wydłuża się, przez co maleje czas zaplanowany na produkcję wideo. Im mniej czasu dla każdej ze stron, tym większa szansa na ewentualne błędy i problemy. Warto o tym pamiętać i dbać, by wszystkie strony mogły dobrze przygotować się do realizacji.

7. Ufaj agencji

Agencja influcencer marketingowa, social mediowa we współpracy pomiędzy klientem a twórcą jest elementem bardzo ważnym. Dba o kompleksowe wsparcie w produkcji i realizacji wszystkich działań, od koncepcji i pomysłow na działania, przez produkcję (jeżeli jest potrzebna), po raportowanie wyników. Jesteśmy po to, by dbać o interesy obu stron, pilnować realizacji wszystkich świadczeń i sprawić, że współpraca będzie skuteczna, jakościowa i angażująca.