Prawie zawsze podczas rozmów o działaniach w social media pojawia się pytanie o obecność marki na Snapchat. I słusznie! Według wyników sondażu, który nasza agencja zrelizowała wspólnie z SW Research Snapchat w Polsce może mieć aż 5 mln użytkowników.



Zapytaliśmy o częstotliwość korzystania ze Snapchata użytkowników w różnym wieku. Okazało się, że uwzględniając użytkownikow w wieku co najmniej 18 lat, na Snapchat zagląda prawie 24% dorosłych internautów. Jeśli wziąć pod uwagę, że obecnie liczbę aktywnych internautów w Polsce szacuje się na ok. 20 mln oznacza to, że Snapchat w Polsce może mieć aż 5 mln użytkowników. Oczywiście to tylko deklaracje, ale nawet jeśli założyć, że niektórzy deklarują używanie „modnego“ serwisu na wyrost, nadal potencjalna grupa użytkowników jest znacząca. Dodatkowe dane, które można pozyskać np. z Facebooka pokazują, że różnice pomiędzy sondażowymi szacunkami, a rzeczywistością nie muszą być wcale duże. Tylko na FB osób, które „interesują się“ Snapchatem, jest już 1,5 miliona!

Snapchat to zdecydowanie medium najmłodszych internautów. Spójrzcie na rozkład wiekowy deklaracji o korzystaniu z aplikacji. Pamiętajcie też, że w naszym sondażu wzięli udział tylko dorośli. Nie uwzględniliśmy w nim grupy w wieku poniżej 18 lat. Tymczasem np. wg badania Edison Research (link) już połowa Amerykanów w wieku 12-24 przynajmniej raz zaglądała na Snapchat. Pod tym wzgledem za oceanem popularność Snapów przebija już w tej grupie Facebooka. Użytkownicy Snapchat w Polsce: 24 procent dorosłych internautów A jak przedstawia się popularność Snapchat w Polsce wg danych o zainteresowaniach użytkowników Facebooka? Zobaczcie poniższy wykres. Pokazaliśmy na nim, jaki odsetek poszczególnych grup wiekowych wykazuje wg danych serwisu "zainteresowanie" Snapchatem. Snapchat w Polsce wg statystyk Facebookowych Czy „zaglądam“ lub „zainteresowany“ na pewno oznacza „używam regularnie“? Niekoniecznie. Okazuje się, że zaledwie 38% osób, które deklarują korzystanie ze Snapchata w Polsce loguje się do niego codziennie. Jednocześnie aż 1/3 twierdzi, że zagląda tam zaledwie kilka razy w miesiącu. Można zaryzykować twierdzenie, że większość użytkowników korzysta z aplikacji sporadycznie, że Snapchat lokuje się na liście ich priorytetów dużo dalej niż np. Facebook. Albo, że intensywnie używają aplikacji najmłodsi, a starsi zaglądają tam z ciekawości, sporadycznie. Do tego, żeby to rozstrzygnąć porzeba byłoby jednak dodatkowych analiz. Na razie jedyny pewny fakt to wzrost i naprawdę duża popularność serwisu. Snapchat w Polsce: częstotliwość logowania Do tego, żeby Snapchat stał się obowiązkowym elementem social media planu, potrzeba jeszcze jednego – możliwości płatnego budowania zasięgu komunikacji. Z tym na razie jest słabo i dlatego wiele firm podchodzi do Snapchata z dużą ostrożnością, traktując go raczej jako ciekawostkę. Co prawda, nawet całkiem niedawno, Snapchat ogłosił poszerzanie funkcjonalności o kolejne, teoretycznie dające nowe możliwości, ale prostego systemu reklamowego ciągle nie ma. Coraz więcej jest natomiast snapchaterów docierających do tysięcy obserwujących. I pewnie dlatego płatna współpraca ze Snap-influencerami będzie się (do czasu!) bardzo szybko rozwijać.

Przedstawione przez nas wyniki to część większego projektu badawczego, który mamy też zamiar cyklicznie powtarzać. Jeśli zainteresowały Cię i chciałbyś dowiedzieć się więcej, zostaw swój email lub obserwuj nas na Facebooku – na pewno będziemy jeszcze dzielić się ciekawymi danymi:-) Badania na zlecenie agencji social media Think Kong zrealizowała pracownia SW Research w styczniu 2016 r. na reprezentatywnej próbie N=1000 użytkowników Internetu w Polsce w wieku 18+.