Jeśli ktoś pyta o social media, najczęściej myśli "prowadzenie fanpage". Własna strona firmy na Facebooku stała się synonimem promocji w mediach społecznościowych. Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie czy słusznie i co może nam dać prowadzenie fanpage na Facebooku.

Dotarcie do 15 milionów klientów

Według danych Facebooka każdego miesiąca loguje się w nim 15 milionów użytkowników z Polski. Jednocześnie ponad 60 procent z nich robi to codziennie, często wiele razy w ciągu doby. Jakiś czas temu potwierdziły to też zrealizowane przez nas badania. Daje to olbrzymi potencjał dotarcia do potencjalnych klientów. Niestety tylko teoretycznie, bo sama obecność na Facebooku nic jeszcze nie załatwia. To jak z rejestracją firmy. Samo uzyskanie stosownych wpisów w rejestrze sądowym nie powoduje automatycznie napływu klientów.

Dlaczego to właśnie Facebook stał się synonimem social mediów? Jego popularność to oczywiście najważniejsza z przyczyn (Facebook i YouTube to najpopularniejsze serwisy społecznościowe w Polsce). Liczy się też jednak bardzo dobrze zaprojektowany, samoobsługowy system reklamowy. Dzięki niemu nawet prowadząc małą firmę i mając budżet reklamowy na poziomie kilkuset złotych można prowadzić skuteczne kampanie i pozyskiwać klientów.

Własny fan page

Na Facebooku istnieją trzy podstawowe rodzaje obecności. Pierwszy to prywatny profil, który może założyć każdy, kto ma 13 lub więcej lat. Funkcje takiego profilu są bardzo zróżnicowane, ale ma kilka istotnych ograniczeń. Dlatego firmy, organizacje czy marki korzystają z przeznaczonej dla nich (i dostosowanej do ich potrzeb) innej formy obecności, czyli tzw. fan pages (stron). Trzecią formą obecności może być grupa skupiająca zainteresowane czymś osoby, choć jest to zdecydowanie mniej popularny obszar aktywności firm na Facebooku. Niedługo może się to jednak zmienić, bo Facebook zapowiada sporo nowych funkcji dotyczących grup.

Prowadzenie fanpage firmy daje kilka podstawowych możliwości:
1. Gromadzenie osób zainteresowanych naszą marką, które to zainteresowanie wyrażają przez „polubienie“ strony
2. Docieranie do skupionych na naszej stronie („lubiących“ nasz fanpage) użytkowników w formie treści (postów) publikowanych przez nas i pojawiających się w ich strumieniu wiadomości obok treści od ich znajomych i innych firm, które polubili
3. Reklamowe dotarcie do dowolnych grup użytkowników Facebooka z użyciem najskuteczniejszych form (a więc sponsorowanych wpisów)


Różnice pomiędzy profilem osobistym, a fanpage

Jeśli korzystasz z Facebooka, doskonale wiesz, że możesz zapraszać do znajomych dowolnych użytkowników, możesz też komentować posty innych użytkowników, uczestniczyć w grupach tematycznych itd. Prowadzenie fanpage firmy na Facebooku nie daje marce takich możliwości.

Strony firmowe (fanpage) nie mogą bezpłatnie zapraszać do siebie nowych użytkowników. Przyczyna jest prosta – w innym przypadku Facebook zamieniłby się w miejsce gigantycznego spamu reklamowego. Każda kawiarnia w okolicy wysyłałaby do Ciebie takie zaproszenia! Fan page nie może też komentować nieproszony czyichś wypowiedzi. To znów obrona przed spamem. Strona firmowa może odpowiedzieć na komentarz dowolnego użytkownika, ale tylko wtedy jeśli wcześniej ten oznaczy ją w swojej wypowiedzi. Bywa to zresztą sporym utrudnieniem dla firmy, która np. chce odpowiedzieć na krytykę wyrażoną przez kogoś bez takiego oznaczenia.

6 typów fanpage na Facebooku

Firmowa strona na Facebooku, poza ograniczeniami daje jednak olbrzymie możliwości, których nie ma profil prywatnego użytkownika. Przede wszystkim ma dostęp do potężnego zestawu narzędzi reklamowych. Lokal obecny w formie strony na Facebooku może też zbierać recenzje, można się w nim zameldować. Ma możliwości moderacyjne (jak np. ukrywanie komentarzy) niedostępne dla prywatnego użytkownika itp.

Facebook zrobił naprawdę dużo, żeby ułatwić firmom rozpoczęcie i prowadzenie skutecznej komunikacji i promocji. Właściciele stron mają m.in. dostęp do złożonej analityki, pełnych danych dotyczących tego do ilu osób docierają, z jakimi reakcjami spotykają się publikowane przez nich treści itp.

Jak wygląda prowadzenie fanpage?

Przede wszystkim warto sobie uświadomic, że nie jest to działanie bezkosztowe. Prowadzenie firmowej strony na Facebooku wymaga wysiłku (i wydatków!) w trzech podstawowych obszarach:

1. Wytwarzania treści, a więc materiałów graficznych, zdjęciowych czy filmowych wraz z tekstami, które powinniśmy publikować na fanpage w miarę regularnie.
2. Moderacji, czyli odpowiedniej publikacji treści, reakcji na komentarze, odpowiadania na pytania, prowadzenia dialogu z użytkownikami, stałej obecności na Facebooku.
3. Promocji, czyli zapewniania dotarcia treści do potencjalnych klientów w celu kształtowania wizerunku lub np. bezpośredniego wsparcia sprzedaży, promocji konkretnych ofert.


Każdy z wymienionych obszarów wymaga sporo pracy i oczywiście powinien być wynikiem przemyślanej strategii social media. Wszystkim teoretycznie możesz zajmować się samodzielnie, choć w praktyce szybko okaże się, że czasochłonność takiego procesu prowadzonego in-house jest bardzo duża.

W przypadku współpracy z agencją social media, np. taką jak nasza ☺ całym procesem zajmuje się naturalnie zespół specjalistów. Oddzielnie, w porozumieniu z Tobą powstają w dziale kreacji agencji treści, które akceptujesz, wyznaczona osoba (moderator) stale opiekuje się dialogiem z użytkownikami, a konsultant prowadzący zajmuje się zlecaniem kampanii reklamowych zapewniających, że skutecznie docieramy do określonych wspólnie grup docelowych.

Koszty prowadzenia fanpage

Wrażenie, że realizowanie działań na Facebooku we własnym zakresie jest tańsze niż praca z agencją social media jest często złudzeniem. Wewnętrzne koszty, mimo, że inaczej księgowane, także istnieją. Najmocniejszym argumentem za korzystaniem z wyspecjalizowaną agencją jest jednak jakość. Zarówno na poziomie strategicznym (wyznaczenia właściwej roli i strategii działań na Facebooku) jak i taktycznym (zapewnienia jakości kreacji, zgodności ze strategią, spójności całej komunikacji). Jest naprawdę niewiele firm, których wewnętrzne zespoły potrafią „dowieźć“ wysoką jakość komunikacji w social media. A jeśli potrafią – na pewno są w nich dobrze wynagradzani specjaliści i łączne koszty takiej wewnętrznej obsługi stają się bardzo wysokie. Dlatego większość firm, które chce koncentrować się na swojej specjalizacji, powierza prowadzenie fanpage firmom takim jak nasza.

Koszty obsługi strony na Facebooku bywają różne. Nie wierz ofertom typu „prowadzenie fanapage 500 zł“. Wyglądają bardzo zachęcająco, ale (niestety) jest to usługa maksymalnie zautomatyzowana, zbudowana na założeniu najmniejszego możliwego zaangażowania, o znikomej (lub żadnej) wartości. Ekonomicznie nie jest zupełnie możliwe świadczenie miesięcznej obsługi na tym poziomie cenowym. Oznaczałoby to, że koszt dziennej komunikacji wynosi kilkanaście złotych!

Dobrze prowadzona, jakościowo przyzwoita komunikacja na Facebooku to wydatek roczny na poziomie od kilkudziesięciu tysięcy złotych w górę. Ryczałtowe wynagrodzenie agencji (lub pensja pracownika) plus wydatki reklamowe to podstawowe składniki takiego kosztu. Bez kosztów pracy (czyli fee agencji lub pensji pracownika) nie ma możliwości wytworzenia treści i moderacji. Bez kosztów reklamowych ponoszonych na rzecz Facebooka – praktycznie nie istnieje możliwość dotarcia do Twoich potencjalnych klientów.

Od czego zacząć?

Jeśli myślisz o rozpoczęciu komunikacji na Facebooku, najlepiej po prostu zadzwoń do nas lub napisz. Chętnie opowiemy Ci o wszystkich możliwościach, pokażemy szanse i zagrożenia (tak, są też zagrożenia!), oszacujemy koszty. Możesz też napisać brief i poprosić o ofertę od agencji. Inna droga, świetna zwłaszcza w przypadku mikrobiznesu czy własnej działalności, to rozpoczęcie samodzielnych prób. Rejestracja własnego fanpage na Facebooku będzie Cię kosztować tylko kilkanaście minut czasu, czemu nie spróbować?