Nasza oferta social media

Wspieramy klientów w ralizacji ich celów biznesowych w social media w wielu obszarach. W zwiększaniu świadomości marki, poszerzaniu i edukowaniu rynku, bezpośredniej promocji sprzedaży przez komunikowanie oferty, budowaniu długotrwałych relacji z klientami. Realizujemy działania content marketingowe i social media wykorzystując szeroką paletę narzędzi: reklamę, tworzenie treści, komunikację z blogerami, reprezentację w serwisach społecznościowych.

Oferta social media

W kontaktach z naszymi potencjalnymi klientami termin „oferta social media” pojawia się bardzo często. Kilka razy w tygodniu trafia więc do nas zapytanie dotyczące wsparcia w kanałach social media. Niestety nie zawsze znajdujemy w zapytaniach odpowiedzi na wszystkie pytania. Dlatego chcielibyśmy podzielić się z Tobą kilkoma przemyśleniami na temat przygotowania briefów, elementów, które warto uwzględnić w zapytaniu o dobrą ofertę social media. Koniec końców i tak będziemy chcieli się z Wami spotkać, żeby porozmawiać o szczegółach. Ale dobry brief social media jest zawsze lepszym punktem wyjścia niż żaden lub taki, w którym brakuje cennych informacji, prawda?

Jak napisać brief, żeby dostać dobrą ofertę social media

Złoty wzorzec zapytania do agencji social media nie istnieje. Jest mnóstwo szablonów briefów na ofertę social media, gotowych dokumentów powielanych przez marketerów, ale w gruncie rzeczy dobry brief może być skonstruowany niemal dowolnie. Najważniejsze, żeby dawał odpowiedzi na istotne pytania, które są nam potrzebne do przygotowania oferty social media.

Określ swój cel

Po pierwsze brief powinien określać cel. Czemu ma służyć planowana aktywność w social media? Cel stawiany przed agencją social media nie powinien być zbyt ogólny! Zdefiniowanie go jako np. „chcemy być pokochani przez klientów” może oddawać intencje autora, ale nie wystarczy do przygotowania dobrej oferty. Najlepiej, jeśli cel definiowany w briefie spełnia kryteria definicji SMART, a więc jest prosty, mierzalny, realny, a jego osiągnięcie jest określone w czasie. Dobrze zdefiniowany cel to np. „Uzyskać 10 tys. rejestracji w serwisie w ciągu 6 miesięcy”. (uwaga: liczba fanów niekoniecznie jest dobrym wyznacznikiem sukcesu:)) Cele w briefie i oferta social media Oczywiście nie zawsze cel da się tak ładnie opisać. Często jest bardzo trudno określić policzalny wymiar sukcesu. Wiele z naszych projektów dotyczy np. promocji programów telewizyjnych. Działania agencji social media są tylko jednym ze składników większej układanki, a ostateczny wynik – oglądalność, jest czasem (w przypadku np. tematycznych kanałów telewizyjnych) mierzony z tak małą dokładnością, że skutki niewielkiego budżetu wydanego na reklamę w social media trudno jest z góry zakładać. Wtedy można zejść poziom niżej. Oddalić się od ostatecznego wyniku (np. oglądalności czy sprzedaży batoników w sklepie) na rzecz wskaźnika pośredniego, definiując cel choćby jako „Podniesienie świadomości istnienia kategorii produktowej w grupie kobiet 30+ o 5% w czasie 3 miesięcy”. To już da się łatwo zmierzyć. Tyle teoria. Wiemy jednak, że rzeczywistość bywa bardziej złożona. Dlatego zdefiniujcie cel tak dokładnie jak potraficie. Ostatecznie może to być nawet „chcemy być jak Apple”:-)

Informacje o firmie, marce też są potrzebne

Drugim ważnym elementem briefu potrzebnego do przygotowania oferty social media są informacje na temat firmy lub/i produktu, propozycji dla Waszych klientów., której komunikację mamy wesprzeć. Jeśli mamy przygotować ofertę social media dotyczącą np. reprezentacji firmy w serwisach społecznościowych, potrzebujemy materiałów na temat tożsamości marki. Kim chce być dla swoich odbiorców, jakie są jej wartości, w co wierzy? A może definiuje nawet swoją misję? Czym się wyróżnia? To samo dotyczy sytuacji, w której agencja social media ma się skupiać na produkcie.

USP, czyli Unique Selling Proposition

Dobra oferta social media może powstać tylko jeśli będziemy mieli informacje na temat Twojej wizji wizerunku produktu, jego wyróżnikach konkurencyjnych, jakoś zdefiniowanej USP. Uwaga: nie muszą to być jakieś bardzo obszerne materiały. Wystarczy akapit tekstu, czasem 2-3 zdania. Naturalnie może się zdarzyć, że właśnie od agencji social media oczekujesz zdefiniowania punktu widzenia na produkt czy markę, który skutecznie wesprze sprzedaż. Wahasz się, czy np. w przypadku jogurtu zawierającego orzechy włoskie podkreślać w komunikacji jego wyjątkowy smak czy może walory zdrowotne. Ok, często przygotowujemy też strategie marek. W takim przypadku napisz jednak to, co j- ak sądzisz -może nam pomóc dobrze zrozumieć wyzwanie. Może oprócz orzechów jogurt wyróżnia też nietypowe opakowanie? Pamiętaj, że do zapytania o ofertę social media można dołączyć też dodatkowe materiały – packshoty, prezentację sprzedażową, każdy materiał może pomóc.

Do kogo mówimy

Kolejnym elementem zapytania o ofertę social media powinno być określenie grupy docelowej. Niekoniecznie według kryteriów demograficznych („Mężczyźni w wieku 24-30 lat”). Czasem wystarczy wskazanie specyficznych zainteresowań („wielbiciele jazdy konnej”) lub sposobu spędzania czasu. Grupę docelową określ tak, jak potrafisz ew. zaznaczając, że agencja social media może zaproponować jej przedefiniowanie.

Harmonogram

Jeden z najważniejszych składników zapytania o ofertę social media to harmonogram. Kiedy gotowa oferta social media agencji powinna do Ciebie trafić? Kiedy podejmiesz decyzję o ew. współpracy z nami i w jakim czasie masz zamiar realizować działania social media? Zwyczajowo zakłada się, że na przygotowanie oferty social media (czy jakiejkolwiek związanej z planowaniem prac marketingowych) agencja social media potrzebuje ok. 2 tygodni. Oczywiście w tym czasie będziemy Cię pewnie prosić o spotkanie rebriefujące, czyli okazję do zadania ew. uzupełniających pytań, wyjaśnienie jakichś nieścisłości czy wątpliwości. Start działań agencji social media teoretycznie może nastąpić natychmiast, ale lepiej zdawać sobie sprawę, że dopięcie spraw formalnych zajmie chwilę, podobnie jak akcepty pierwszych materiałów, planów itp. Dlatego zapytanie o ofertę do agencji social media warto skierować odpowiednio wcześnie. Miesiąc czy dwa przed planowanym startem komunikacji to minimum.

Oferta social media i ostatni element zapytania: budżet

Określenie budżetu działań agencji social media w zapytaniu to coś, czego wiele firm stara się uniknąć. Tymczasem taka informacja jest dla nas naprawdę ważna. Przyczyn jest wiele, ale dwie z nich wydają się naprawdę istotne. Po pierwsze właściwe skalowanie działań. Mając wiedzę na temat budżetu nie proponujemy działań, które wymagają np. znacznie większych środków. Lot balonem grupy blogerów relacjonujących na bieżąco swoją podróż do centrali firmy może być dobrym pomysłem, ale nie zmieści się przecież w budżecie o skali kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie, prawda?   Znając rząd wielkości, ogólną kwotę, którą zamierzasz przeznaczyć na komunikację w social media proponujemy aktywności które w tej skali są najskuteczniejsze. Jeśli jest niewielki, zamiast pięciu dużych aktywacji w ciągu roku zaproponujemy wtedy jedną, z niewielkim wsparciem reklamowym. Zamiast np. pozyskiwania blogów sieciowych celbrytów zaproponujemy blogerów mniej znanych, ale dowożących solidny zasięg w grupie docelowej. Zależność działa też w drugą stronę, kiedy budżet jest spory. Wtedy możemy myśleć o przedsięwzięciach większej skali, które np. nie obroniłyby się bez odpowiedniej oprawy. Drugim argumentem jest możliwość racjonalnej analizy oferty social media. Określając budżet kreślisz ramy. Masz pewność, że nasza oferta social media zmieści się w definiowanej kosztowo przestrzeni. Można będzie ją porównać np. z poprzednimi pomysłami, ubiegłorocznymi planami. Pomyśl o tym, zanim na pytanie o budżet odpiszesz „nieustalony”:-)

Spotkajmy się, agencja social media Think Kong zaprasza!

Najlepszym wstępem do rozmowy o ofercie social media jest spotkanie. Pomijając wartość poznawczą rozmowy dla nas, będziesz mógł nas poznać, zobaczyć. Czasem to lepsze niż tygodnie korespondencji. Zadzwoń, zobaczmy się, sprawdź nas. Zapraszamy!