Czy polubienie jest warte tyle, co komentarz? Pytanie tylko z pozoru jest absurdalne. Pozyskanie polubienia jest – statystycznie rzecz biorąc – dużo łatwiejsze niż np. udostępnienia. No a jeśli, upraszczając, uznamy, że reakcja jako wyraz uznania dla treści jest tym wartościowsza, im rzadziej spotykana - wtedy pytanie o wartość lajka czy komentarza nabiera sensu.


Ile polubień i komentarzy zostawiają użytkownicy na Facebooku?


Nie wiadomo dokładnie, ale dzięki udostępnianym przez Facebook narzędziom dla reklamodawców (Audience insights) można spróbować oszacować skalę zjawiska. Dostęp do narzędzi Facebooka jest bezpłatny i ma go każdy, kto prowadzi fan page i ma konto reklamowe. W AI możemy odczytać zarówno liczebność grupy użytkowników z Polski w wieku min. 18 lat jak i wartości średnie dla tej grupy. Niestety podawane wartości są przybliżone. Dokładność takich wyliczeń jest więc mocno ograniczona. Mimo wszystko spróbujmy.

Łączna miesięczna liczba użytkowników w wieku 18+ Facebooka w Polsce wg Audience Insights to 10-15 milionów. Przyjmijmy, że prawda jest gdzieś po środku. Założmy, że to 12,5 mln (wiem, wiem, Facebook w swoich prezentacjach podaje łączną liczbę jako 15 mln, ale aktywni użytkownicy to także Ci poniżej 18 roku życia, więc założenie 12,5 dla grupy 18+ nie musi być dalekie od prawdy).

Dla tej grupy wartości średnie dotyczące aktywności przedstawiają się jak na poniższym wykresie. Mamy więc od jednego użytkownika (w ciągu ostatních 30 dni) średnio 3 komentarze, 12 polubień postów (reakcji? – tego AI na razie nie precyzuje) i 1 udostępnienie.

Zaangażowanie ma wartość. Ile polubień i komentarzy zostawiają na Facebooku użytkownicy

A sumaryczne wartości? Można założyć, że polscy użytkownicy Facebooka zostawiają w nim w ciągu miesiąca:

- 37,5 mln komentarzy (12,5 x 3)
- 150 mln polubień/ reakcji pod postami (12,5 x 12)
- 12,5 mln udostępnień (12,5 x 1)

Zaangażowanie vs. zaangażowanie. Ile warte jest jedno polubienie?


Mniej więcej 4x mniej niż komentarz. Tzn. ponieważ użytkownicy klikają „lubię to“ ok. czterokrotnie częściej niż komentują można założyć, że skłonienie ich do zostawienia komentarza jest 4 razy trudniejsze. Średni użytkownik FB w Polsce komentuje raz na 10 dni, a lajkuje – prawie co drugi dzień.

1 komentarz = 4 polubienia = 1/3 udostępnienia


Naturalnie, wszyscy wiemy, że komentarz nie musi oznaczać nic pozytywnego. Co więcej, można nawet zaryzykować tezę, że komentarz stosunkowo rzadko jest jednoznacznie pozytywnym sygnałem. Na ogół jest po prostu obojętny emocjonalnie, choć świadczy o aktywnym odbiorze treści. Rzadziej jest negatywny. Matematyczne wyliczenie „wartości” komentarza i porównywanie do polubień jest więc sporym uproszczeniem. Ale, z drugiej strony – jeśli serwisy analityczne raportują „zaangażowanie” jako wyraz zainteresowania odbiorców (a więc pośrednio jako coś pozytywnego), może nie jest to – przyjmując taką perspektywę – dużym nadużyciem :)

Zobacz też: 5 cech dobrych postów na Facebooka

Norbert Kilen, Think Kong Norbert Kilen, strategy director Think Kong.
Pomagam naszym klientom budować dobre strategie social media i content marketingowe.
Od ponad 15 lat współtworzę kampanie dla firm i organizacji. Zapraszam Cię do kontaktu z nami. Chętnie pomożemy zaplanować działania, które skutecznie wesprą realizację Twoich celów. Napisz: biuro@thinkkong.pl